ZTV abandoned: ZAMPS

More than 60 per cent of Zimbabweans who own televisions have abandoned state controlled Zimbabwe Television in favour of free to air regional and international channels, a research conducted by the Zimbabwe All Media Products Survey.

Even some the most impoverished locals have satellite dishes erected.
Even some the most impoverished locals have satellite dishes erected.

Over the past five years while Zanu (PF) intensified its propaganda programmes, Zimbabweans reacted by buying small satellite dishes from South Africa and Botswana.

The decoders receive free public broadcasting channels such as SABC 1,2 and 3, Botswana TV, France 24 and a multitude of Christian stations and radio channels. Even rural homes have satellite dishes on their rooftops.

In an interview with ZAMPS last week, Research Board International Managing Director Ellington Kamba, said the country had more than three million satellite dishes.

“We discovered that indeed there is a proliferation of satellite dishes in the country, maybe owing to the fact that the free to air services are cheaper to maintain,” said Kamba.

Media institute of Southern Africa’s Zimbabwe Chapter Director, Nhlanhla Ngwenya, said the results of ZAMPS’ research was a true indication that ZBC continues to take Zimbabweans for granted by misinforming them.

“The findings by ZAMPS should not shock anyone who has been following the Zimbabwean story, particularly those who have been analysing the country’s media landscape,” said Gwenya.

Post published in: News

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *