Villagers sacrifice herds to get decent news

Impoverished villagers have sacrificed their livestock to invest in free-to-air satellite dishes as local broadcaster ZBC continues to churn out coarse propaganda in support of Zanu (PF).

South African Broadcasting channels 1-3 and Botswana television are available in Zimbabwe via satellite.

Irate villagers told The Zimbabwean that ZBC mostly screened historical material which was irrelevant to their lives today.

“We are tired of propaganda by ZBC. Although we are poor we have seen it fit to sell some of our livestock and subscribe to foreign media where there is better programming.

We don’t eat history,” said Misheck Mwonzora of Ruwangwe village who has subscribed to DS-TV.

“We are missing a lot from what is happening in our country because some people have turned a national broadcaster into private property. We rely on foreign stations such as Voice of America, Studio 7 and SW Radio and newspapers such as The Zimbabwean which keep us well informed and updated,” said Rudo Kamanga, a vendor. Villagers blasted ZBC for continuing to operate as a mouthpiece of Zanu (PF) instead of serving citizens objectively as national broadcaster.

“How can we say we are living in a democratic country if people are being denied such a critical service of being informed objectively by a national broadcaster. It’s a disgrace. Key development information which is supposed to reach to people remains elusive,” said a local political observer Lucas Dangirwa.

Post published in: News

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *